Gąsiorek, dzierzba gąsiorek (Lanius collurio)



Gąsiorek, dzierzba gąsiorek (Lanius collurio). 



Widok gąsiorka w polu, nie jest czymś nadzwyczajnym, choć spotkanie z nim należy do tych przyjemnych. Nasz wzrok wabi piękna szata, eksponowana na odsłoniętych stanowiskach. Ptak zazwyczaj przysiadają na śródpolnym krzewie, samotnie stojącym drzewie, słupie, paliku ogrodzenia lub wzniesionej ponad pozostałe łodydze rośliny na łące. Jednak stara się, by otoczenie było otwartą przestrzenią, a jej naruszenie przez człowieka kończy się zerwaniem gąsiorka do lotu. 

Może komuś wykonanie portretu tego gatunku przyszło łatwo, mnie jednak nie. Za tą ptaszyną chodziłem kilka tygodni. Co tam chodziłem ... tropiłem, pełzałem i prawie nauczyłem się latać. Efektem była lokalizacja kilku samców, bo samiczki nadal nie ujrzałem. To jednak nie był koniec zabiegów, by gąsiorek znalazł się zaledwie kilka metrów od obiektywu. 

Dalszych spotkań przeżyłem sporo, jednak uparłem się by tego ostrożnego ptaka podejść na wyciągnięcie ręki. Okupiłem to pożarciem żywcem przez komary i wszytko inne co kąsa. Nie obce mi były pokrzywy sięgające ramion i codzienne przeglądy mojego jestestwa w poszukiwaniu kleszczy. Ostatecznie osiągnąłem cel i oto, gąsiorek jest jak widzicie. Przyznam, że teraz gdy zaspokoiłem swoją próżność, wypada mi uznać, że równie ciekawą była pogoń za króliczkiem, jak jego złapanie.

Gąsiorki na swych stanowiskach patrolowych zwykle przyjmują wyprostowaną postawę, jak na zdjęciu poniżej i tak wypatrują zdobyczy. Jednak jak każde ptaki muszą nieco czasu poświęcić na zabiegi pielęgnacyjne upierzenia. W takich chwilach stają się mniej ostrożne, poświęcając uwagę sobie, w miejsce obserwacji otoczenia. To była właśnie okazja,  by do ptaka się zbliżyć i wykonać pozostałe, zamieszczone zdjęcia.

Na koniec słów kilka o genezie polskiej nazwy tego gatunku. Samiec gąsiorka jest ptakiem wokalnie utalentowanym. Jego śpiew stanowi mieszaninę różnych komunikatów, od miłosnych treli do ostrzegawczych sygnałów. Jednak chętnie naśladuje głosy innych ptaków, w tym gęsi. Stąd wzięła się nazwa - gąsiorek.