Biała krzyżówka



Pozostańmy jeszcze na wodach jeziora Sarbsko, przyglądając się temu osobnikowi. Zapewne zrodzi się pokusa, by uznać go za kaczkę domową i dalej uciekiniera z hodowli. Jednak to kaczka krzyżówka w stanie dzikim. Co prawda mam wątpliwości czy to albinos, bo kolor oczu na to nie wskazuje. Jednak całkowicie biała szata jest rzadkością, a przynajmniej ja pierwszy raz taką zobaczyłem, mimo obserwacji kilkudziesięciu osobników leucystycznych. Dokładniej to kaczor, który przebywał w stadzie krzyżówek na niedostępnym akwenie, daleko od siedzib ludzkich.


Był absolutnie lotny, bo przez swoją niefrasobliwość ostatecznie poderwałem go z wody. Całe stadko dość skwapliwie kryło się w trzcinach, jednak miałem czas przyjrzeć się towarzystwu. Nasz biały bohater był dokładnie wielkości pozostałych krzyżówek, również proporcje ciała wskazują na przynależność gatunkową. Zatem okoliczności obserwacji, biotop i cechy morfologiczne skłaniają, by uznać tego osobnika za formę białą krzyżówki.